4 vragen over schuldhulpverlening

Je hart luchten over je geldsituatie. Dat helpt mensen al enorm, ziet schuldhulpverlener Joyce. Ze hoopt dat nog veel meer inwoners en ondernemers durven aan te kloppen met grote of kleine geldzorgen. 

Wat kun je vandaag nog doen als je geldzorgen hebt? 

“Bent u het overzicht kwijt, heeft u betalingsachterstanden of komt u niet rond? Bel of mail dan met de gemeente (sociaalteam@scherpenzeel.nl, 033-277 23 24) of laat een berichtje achter op de website. Wacht vooral niet te lang met hulp zoeken. Wij helpen u graag, ook als u nog helemaal geen hoge schulden hebt.”

Waarom verzorgt Kredietbank Nederland de schuldhulpverlening namens de gemeente? 

“Schuldhulpverlening vraagt om zeer specialistische kennis. Een kleine gemeente als Scherpenzeel kan dat lastig zelf regelen. Daarom verzorgt Kredietbank Nederland vanaf 1 januari 2024 de schuldhulpverlening namens de gemeente. Deze organisatie heeft namelijk heel veel ervaring en kennis in het helpen van inwoners met (beginnende) schulden. De medewerkers van Kredietbank Nederland werken gewoon vanuit het gemeentehuis, dus inwoners merken daar verder weinig van.”

Wat kunnen de medewerkers betekenen voor mensen met geldproblemen? 

“Wij helpen iedereen met vragen over geld. Of u nou alleen geldzorgen heeft of al grotere schulden, dat maakt niet uit. We kijken samen naar uw inkomen en vaste kosten. Of we helpen u als u iedere maand te weinig geld overhoudt. We kunnen ook betaalafspraken maken om uw schulden op te lossen.”

Werkt de Kredietbank ook samen met de Scherpenzeelse vrijwilligers van IDH Schuldhulp? 

“Ja, we overleggen regelmatig met elkaar en als het nodig is sturen wij inwoners door. IDH Schuldhulp heeft heel betrokken vrijwilligers die bij u thuiskomen. Soms is het nodig dat ook Kredietbank Nederland aanschuift om afspraken te maken met bedrijven die u nog moet betalen. Ook dan blijft de samenwerking met IDH Schuldhulp er. Na de schuldregeling zorgen zij bijvoorbeeld voor nazorg en verdere ondersteuning voor wie dat wil.”