Algemene privacyverklaring
De gemeente Scherpenzeel gebruikt iedere dag persoonsgegevens van haar inwoners om haar taken en verplichtingen te kunnen uitvoeren. Wij vinden uw privacy hierbij erg belangrijk. In deze verklaring leggen wij u graag uit hoe we omgaan met uw persoonsgegevens. U leest wat u van ons kunt verwachten in het geval van een datalek en wat u zelf kunt doen als u een datalek ontdekt. Ook leggen we uit welke rechten u heeft op het gebied van privacy.
Welke persoonsgegevens hebben wij van u nodig, en waarom?
Wij verwerken verschillende persoonsgegevens van u, dit hangt af van de taak die wij moeten uitvoeren. Wij hebben om u te kunnen bereiken een aantal gegevens van u nodig, zoals uw naam, adres, e-mailadres en/of telefoonnummer. Soms hebben wij uw Burgerservicenummer nodig, bijvoorbeeld om te kunnen controleren wie we voor ons hebben. Voor het aanvragen van hulp op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg of veiligheid kan het zijn dat wij gevoelige, bijzondere of strafrechtelijke gegevens van u nodig hebben. We gebruiken uw gegevens ook om bijvoorbeeld belasting te heffen of om fraude te bestrijden.
Hoe gaan wij met uw persoonsgegevens om?
Wij vinden het belangrijk om te beklemtonen dat wij alleen persoonsgegevens van u verwerken als wij daarvoor een wettelijke grond hebben. We verwerken niet meer persoonsgegevens dan we nodig hebben om onze taak te kunnen uitvoeren. We zorgen ervoor dat alleen medewerkers toegang hebben tot uw gegevens die dat nodig hebben. We informeren u graag over de gegevens die we van u verwerken en waarom we deze nodig hebben.
Daarnaast steken wij veel tijd en energie in het beveiligen van uw persoonsgegevens. We gebruiken hiervoor verschillende beveiligingstechnieken en procedures om deze bescherming te waarborgen. Zo maken wij strenge afspraken met onze leveranciers over de beveiliging van uw persoonsgegevens. Onze administraties slaan we versleuteld op en wij maken gebruik van een beveiligde verzendmethode wanneer we gevoelige informatie versturen.
Met wie delen wij uw persoonsgegevens?
Wij werken samen met partners om onze taken en verantwoordelijkheden zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren en u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Onze partners zijn andere overheidsinstanties, maar ook private partijen. In sommige gevallen delen wij persoonsgegevens. Als wij uw persoonsgegevens delen, maken wij met de andere partij schriftelijke afspraken. De afspraken maken we volgens de geldende wet- en regelgeving. We informeren u waar het kan over het delen van deze gegevens, behalve wanneer hiervoor een wettelijke uitzondering is.
Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. De bewaartermijn hangt af van het doel waarvoor wij uw persoonsgegevens hebben verzameld of zolang dit noodzakelijk is voor het nakomen van een wettelijke verplichting. Een voorbeeld hiervan is archivering of statistiek. De gemeente houdt bewaartermijnen bij in een register. De bewaartermijnen zijn beschreven in de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020.
Heeft u vragen of klachten?
Heeft u een vraag, mededeling of klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Scherpenzeel? Neem dan contact met ons op via privacy@scherpenzeel.nl.
U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Functionaris Gegevensbescherming
De gemeente Scherpenzeel heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG). Dit is de interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. Wilt u in contact komen met onze FG? Stuur een mail naar privacy@scherpenzeel.nl.
Wijzigingen
Wij passen deze verklaring regelmatig aan op basis van nieuwe wetgeving of andere ontwikkelingen. Wij raden u daarom aan om regelmatig deze pagina te bekijken.