Stappen na de melding
Heeft u thuis ondersteuning nodig en kan niemand in uw omgeving helpen? Vul eerst het meldingsformulier Hulp, zorg en inkomen in. Samen met een klantmanager Wmo van het Sociaal Team bespreekt u welke ondersteuning kan en nodig is.
Stap 1: Hulp vragen
U vult het meldingsformulier Hulp, zorg en inkomen in als u ondersteuning nodig heeft bij bijvoorbeeld
- het huishouden
- het vervoer
- actief mee kunnen doen in de samenleving
- het ontlasting van de mantelzorger
- om zelfstandig te (blijven) wonen
- en hulpmiddel nodig heeft.
Heeft u zelf ideeën over een oplossing? Beschrijf dit in het meldingsformulier Hulp, zorg en inkomen.
Stap 2: Gesprek over uw melding
Een klantmanager Wmo belt u binnen 2 weken na uw ingestuurde melding om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. Ook wel het keukentafelgesprek genoemd.
Tijdens dit gesprek bespreekt u hoe u geholpen kunt worden:
- met hulp van mensen om u heen
- algemene voorzieningen, zoals (sport)verenigingen, kerken of vrijetijdsclubs
- Wmo-voorziening
Hulp nodig tijdens een gesprek?
Wilt u iemand meenemen bij het gesprek? Dat mag zijn
- familie
- een bekende
Een onafhankelijk cliëntondersteuner.
Deze cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek en denkt mee over oplossingen voor uw probleem.
Cliëntondersteuning vraagt u aan bij
- Senioren Welzijns Organisatie (SWO): voor 55+ers.
Contactpersoon: Rianne van Ginkel 06- 51 64 75 25 r.vanginkel@swo-sr.nl - Stichtig MEE SAMEN: 0-100 jaar.
Contactpersoon: Els Kruisselbrink 06-20 44 50 93, e.kruisselbrink@meesamen.nl, www.meesamen.nl
Stap 3: Gemeente bekijkt uw aanvraag
- We maken van het gesprek een verslag dat u thuisgestuurd krijgt. Op dit verslag kunt u reageren.
- Het ondertekenende gespreksverslag is een aanvraag voor de Wmo-voorziening die hierin vermeld staat.
Stuur het ingevulde gespreksverslag terug aan de gemeente Scherpenzeel met een kopie van uw ID-kaart of paspoort - De klantmanager Wmo zoekt naar passende ondersteuning voor u.
- Binnen 2 weken ontvangt u een brief (beschikking) waarin staat welke ondersteuning u via de gemeente krijgt. De gemeente brengt de zorgaanbieder of hulpmiddelenleverancier op de hoogte. Of stelt een budget vast waarmee een voorziening kan worden aangeschaft.
Persoonsgebonden budget
Kunt u geen gebruik maken van ondersteuning via een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Bespreek dan de mogelijkheden voor een persoonsgebonden budget (PGB) met een klantmanager Wmo. Belangrijk is dat u het Persoonsgebonden budget kunt beheren.
Afspraak maken?
Heeft u vragen over een Wmo-voorziening? De gemeente werkt op afspraak.
Neem eerst telefonisch contact op met de klantmanagers Wmo van het Sociaal Team via (033) 277 23 24 (dagelijks tussen 9.00 en 12.30 uur).