Veelgestelde vragen energietoeslag
Lees hieronder het antwoord op veelgestelde vragen over de energietoeslag.
Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?
U kunt tot 1 juni 2024 de energietoeslag aanvragen. Ga hier voor naar www.scherpenzeel.nl/energietoeslag.
Ik heb een vraag over mijn aanvraag van de energietoeslag. Waar kan ik terecht?
U kunt voor vragen over uw aanvraag terecht bij Bureau Minimaregelingen. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur via (033) 303 54 59.
Telt de energietoeslag mee als inkomen?
Nee, de energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering. Ook niet voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.
Wat telt mee als inkomen?
Als inkomen telt onder andere:
- Loon dat u krijgt van een werkgever
- Uitkering van het UWV (bijvoorbeeld WW, WIA, WAO, WAJONG, ZW)
- Uitkering van de gemeente (bijstand)
- Uitkering van de SVB (bijvoorbeeld AOW, ANW)
- Uitkering van een andere organisatie
- Inkomen uit eigen bedrijf
- Inkomen uit verhuur van een (deel van de) woning of grond en gebouwen (vastgoed)
- Inkomen uit kinderalimentatie en partneralimentatie
- Inkomsten uit een PGB, voor zover dit wordt ingezet ter vergoeding van de zorg die door de aanvrager zelf wordt verricht
- Pensioen dat via de werkgever is opgebouwd en uitkeringen uit een lijfrenteproduct
- Heeft u een partner? Dan telt het innkomen van uw partner ook mee. Het inkomen van minderjarige kinderen die bij u wonen telt niet mee.
Ik heb de energietoeslag automatisch ontvangen. Hoe kan dat?
U krijgt de energietoeslag automatisch op uw bankrekening wanneer u volgens onze gegevens eind oktober 2023 een laag inkomen had.
Dit is het geval als u eind oktober 2023 bij ons bekend was via de algemene bijstand (uitkering), de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen of doordat u een aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) ontving via de Sociale Verzekeringsbank.
Hoe kan ik besparen op mijn gas- en energierekening?
Er zijn een aantal manieren om op energieverbruik te besparen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de website van Milieu Centraal of bij het Energieloket Scherpenzeel. Houd daarnaast ook onze socialemediakanalen in de gaten voor de initiatieven die worden georganiseerd door de gemeente of door andere (welzijns-)organisaties.
Ik heb financiële hulp nodig, waar kan ik terecht?
Aarzel niet om contact op te nemen wanneer u financiële hulp nodig heeft! Kijk voor de mogelijkheden op Werk en inkomen. U kan voor meer informatie ook bellen naar (033) 277 23 24 (tussen 9.00 en 12.30 uur) of mail naar sociaalteam@scherpenzeel.nl.
U kunt voor hulp of begeleiding ook contact opnemen met IDH Schuldhulp. Kijk voor de mogelijkheden op IDH Schuldhulp of mail naar info@idhschuldhulp.nl.
Ik heb een andere vraag, hoe kan ik deze stellen?
Bel of mail gerust als u vragen heeft die hierboven niet worden beantwoord. Bel naar (033) 277 23 24 (tussen 9.00 en 12.30 uur) of mail naar sociaalteam@scherpenzeel.nl.