Werk aan kruising Oosteinde/Ringbaan

In maart zijn er werkzaamheden aan de kruising Oosteinde/Ringbaan. Dit zijn snelle oplossingen voor verbetering op korte termijn. 

Het Oosteinde en de Ringbaan zijn 30 km/uur- wegen, maar zien er niet zo uit. En dat zorgt voor onduidelijke verkeerssituaties. Door nu maatregelen toe te passen, verhoogt de veiligheid van de kruising meteen.
 

In maart zijn de volgende werkzaamheden: 
• verwijderen zebra's en fietsoversteek 
• verwijderen van de hoge mast met signaalborden
• aanleggen nieuwe bestrating van weg en fietspaden

De kruising op langere termijn

De oplossing op lange termijn is om het Oosteinde fors aan te passen. Een goed voorbeeld hiervan is het gedeelte van de Stationsweg tussen snackbar Cinderella en de rotonde met de Industrielaan. Het fietspad is hier niet vrijliggend, maar auto’s en fietsers rijden op dezelfde weg. Wel zijn er duidelijk aangegeven fietszones, door bijvoorbeeld gekleurde klinkers. De snelheid vermindert door bomen en plantenbakken. Deze voorgestelde lange termijnoplossing vraagt om een groot budget. We willen dit daarom combineren met het groot onderhoud en de rioolvervanging (gepland omstreeks 2027). Hierdoor verlagen we de kosten.

Werkzaamheden en omleiding

Aannemer Henzen Wegenbouw voert in maart het werk uit. Dit duurt ongeveer 2 weken. De kruising is dan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Er komen omleidingen, dit wordt aangegeven met borden. Fietsers kunnen – soms met de fiets aan de hand – wel gebruik blijven maken van de kruising. 
 

Een voorbeeld van hoe de kruising er op korte termijn uitziet. Boven: zicht vanaf hoek Oosteinde/Ringbaan, onder: zicht vanaf het Polletje.